12. april 2023  |   Vores By  |   Borgerservice

Borgerrådgiver havde 16 sager i 2022

Borgerrådgiveren Mads Juel Thorup har for tiden fokus på at komme ud at møde foreninger og borgernetværk, hvis der er interesse for det.

Borgerservice
12. april 2023  |   af Kim Sejr

Borgerrådgiveren Mads Juel Thorup har for tiden fokus på at komme ud at møde foreninger og borgernetværk, hvis der er interesse for det.

Borgerrådgiveren Mads Juel Thorup har gennem 2022 behandlet 16 sager i Allerød Kommune, fremgår det af borgerrådgiverens årsberetning.

– Nogle af sagerne har været rene henvisningssager, hvor jeg blot har skullet hjælpe en borger, som f.eks. har haft svært ved at finde den rette indgang til forvaltningen. Andre har været omfattende og tidskrævende sager, hvor jeg har skullet sætte mig ind i et længerevarende sagsforløb, for eksempelvis at forstå, hvorfor borgernes tillid til forvaltningen har lidt et knæk, beretter borgerrådgiveren og tilføjer:

– Nogle sager, som er startet i 2022, behandler jeg fortsat i 2023. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor en borger har ønsket, at jeg deltager i et eller flere
møder mellem dem og forvaltningen.

Udvalgte problemstillinger

I beretningen fremdrages en udvalgt problemstilling om berigtigelser.

– Jeg har modtaget flere henvendelser fra borgere, som har oplevet, at forvaltningen har berigtiget en tidligere besked. Dette kan f.eks. vedrøre afgørelser med fejl, forkert telefonisk vejledning eller misvisende kommunikation fra forvaltningens side, fortæller Mads Juel Thorup og fortsætter:

– Grundlæggende har forvaltningen ret, og typisk også pligt, til at berigtige fejl, som har påvirket borgere. Jeg er især blevet involveret i sager, hvor borgeren ved en fejl er blevet stillet en bedre service, en højere ydelse eller lignende i udsigt, end de egentligt havde krav på – og hvor forvaltningen
efterfølgende har rettet denne fejl over for borgeren og oplyst borgeren om, hvad denne egentligt har ret til.
Dette kan være en kilde til stor frustration for borgeren, som måske har regnet med at have flere penge til rådighed, end hvad der viser sig at være tilfældet, eller som på anden måde har indrettet sig efter de forkerte oplysninger fra kommunens side, siger borgerrådgiveren i beretningen.

Borgerrådgiveren forklarer videre, at en tilkendegivelse fra en offentlig myndighed om, at borgeren har krav på mere, end hvad der faktisk er tilfældet, normalt kaldes en begunstigende forvaltningsakt. Med dette menes, at borgeren dermed opnår ret til den højere ydelse, den udvidede service, m.v.
Det klare udgangspunkt fra såvel Ankestyrelsen som forvaltningsretlig litteratur er, at begunstigende forvaltningsakter som udgangspunkt ikke kan berigtiges eller tilbagekaldes med tilbagevirkende kraft.

– Det vil sige, at hvis en borger i tre måneder har fået udbetalt en for høj ydelse, og hvis dette skyldes en fejl fra kommunens side, som borgeren har været i god tro om, så kan kommunen som udgangspunkt ikke kræve denne tilbagebetalt, fremhæver borgerrådgiveren.

Berigtigelse af fejl

Omvendt er kommunen ikke forpligtet til på ubestemt tid at udbetale den højere, forkerte ydelse. Udgangspunktet er derimod, at borgerens ret til den højere ydelse eller bedre service bortfalder fremadrettet, når kommunen over for borgeren berigtiger fejlen.

– Et afledt problem, som jeg har beskæftiget mig med i enkelte sager, opstår, når borgeren har handlet ud fra en berettiget forventning om den højere ydelse eller bedre service, siger borgerrådgiveren og nævner en konkret sag:

– En borger kontaktede mig, fordi vedkommende var blevet vejledt af forvaltningen om, at de var berettiget til månedligt at modtage særlig støtte grundet lav indkomst, og at en forsikring, de stod til at få udbetalt, ikke ville påvirke dette. Denne vejledning viste sig dog at være forkert, og kommunen stoppede udbetalingerne af den særlige støtte igen et par måneder senere. Støtten var bagudbetalt, og jeg vejledte derfor borgeren om, at såfremt borgeren kunne dokumentere over for kommunen, at de havde handlet ud fra en forventning om at modtage støtten, så kunne de fortsat have krav på at modtage støtte for perioden frem til berigtigelsen, fortæller Mads Juel Thorup og slutter:


– Borgeren skrev herefter en klage til kommunen og pegede på ikke-sædvanlige køb, de havde foretaget i perioden efter den forkerte vejledning. Da kommunen samtidig ikke kunne afvise, at borgeren havde modtaget forkert vejledning, anerkendte kommunen, at borgeren havde ret til ydelsen i perioden fra den forkerte vejledning og frem til berigtigelsen.

Delt funktion

Stillingen som borgerrådgiver er delt mellem Allerød Kommune og Hørsholm Kommune. I praksis betyder det, at borgerrådgiveren som udgangspunkt er i Allerød Kommune mandag og torsdag samt hver anden fredag, og tilsvarende tirsdag, onsdag og hver anden fredag i Hørsholm Kommune.

Stillingen er finansieret med statslige midler.

Del på

Tilmeld dig til vores nyhedsbrev - klik her
Midlertidige P-pladser i bymidten

Allerød Kommune etablerer 22 midlertidige parkeringspladser i bymidten for en 3-årig periode.

De midlertidige p-pladser kommer til at være på den tomme grund på Amtsvej 10 og den store petanquebane bag ved biblioteket og FH-hallen. Der kommer i første omgang ikke tidsbegrænsning på de nye pladser, oplyser kommunen.

De midlertidige parkeringspladser anlægges nu, så besøgende og handlende kan orientere sig om de nye parkeringsmuligheder, inden arbejdet med byggerierne i bymidten i området Fritz Hansensvej / Mungo Park går i gang på den anden side af sommerferien.

Parkeringskælder og terrænparkering ved Allerød Torv

Parkeringskælderen ved Allerød Torv (Lidl-byggeriet) kan i øjeblikket benyttes uden tidsrestriktioner. Kælderen vil blive lukket i nogle uger i sommerperioden, hvor den renoveres med nyt gulv, mere lys, bedre opmærkning og el-ladestandere. Renoveringen foregår i uge 31-34.

Terrænparkeringen ved Lidl vil blive delvis åbnet i slutningen af juli. Fra oktober vil både terrænparkering og parkeringskælder være i fuld drift, oplyser bygherren.

Behovet for de midlertidige parkeringspladser er opstået i forbindelse med fornyelsen af bymidten.

Kort over parkeringspladser opdateres løbende.

Fornyelse af bymidten

Behovet for de midlertidige parkeringspladser er opstået i forbindelse med fornyelsen af bymidten, fortæller Miki Dam Larsen, der er formand for Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget.

-Det er vigtigt for mange borgeres hverdag, og for erhvervslivet i bymidten, at der er parkeringsmuligheder, når man skal handle. Derfor har vi prioriteret at etablere en række midlertidige parkeringspladser, mens byggeriet i bymidten står på,” siger han og fortsætter:

-Vi investerer i at udvikle bymidten for at skabe en mere levende by til gavn for borgere og erhvervsliv. Og vi er helt opmærksomme på at fornyelsen af byen også giver gener med færre p-pladser, mens arbejdet er i gang,” siger Miki Dam Larsen.


150.000 til nye fritids-faciliteter

Alle foreninger og borgere kan søge midler til nye og spændende fritidsfaciliteter.

Er der ønske om nye faciliteter til en fritidsaktivitet, så er der nu mulighed for at få skubbet en idé igang med et tilskud fra den såkaldte Facilitetspulje - hvor der er 150.000 tilbage.

Allerød Kommune oplyser, at puljen kan søges til medfinansiering af nye kultur- fritids- og idrætsfaciliteter - dog kan medfinansiering maksimalt være på 50% af den samlede etableringsudgift. Puljen kan søges af alle foreninger, aftenskoler og selvorganiserede grupper (privat personer) hjemmehørende i Allerød Kommune.

Kommunen gør samtidig opmærksom på, at den ikke afholder udgifter til drift og vedligeholdelse af de kommende nye faciliteter. Det er ansøgers ansvar at afholde eventuelle drifts- og vedligeholdelsesudgifter. Ved ansøgning skal eventuelle drifts- og vedligeholdelsesudgifter derfor være estimeret og afstemt. Ansøgningsfristen er d. 30. juli 2024.

Hvis man vil ansøge skal et særligt digitalt ansøgningsskema anvendes.

Inden ansøgningen

Inden der indsendes en ansøgning råder kommunen til at have styre på følgende:

Formulér en kort og præcis beskrivelse af projektet, hvor det tydeligt fremgår hvad fordelene ved projektet er. Herunder budget og en overordnet tidsplan for projektet. Areal og/eller bygning hvor projektet ønskes realiseret skal beskrives og eventuelle udgifter til rådgivning og myndighedsbehandling bør indgå i budgettet.

Beskriv hvordan projektet bidrager til indfrielse af Allerød Kommunes Politik for Kultur, Idræt og Fritid.

Sørg for at der er opbakning i foreningen/aftenskolens bestyrelse til projektet. Hvis faciliteten placeres på et anlæg, hvor der er et brugerråd, skal brugerrådets accept indhentes.  

Afklar hvordan eventuelle udgifter til drift og vedligeholdelse skal afholdes fremadrettet.

Folkeoplysningsudvalget modtager ansøgninger og indstiller til Kultur-, Idræts- og Fritidsudvalget, hvilke projekter der skal støttes. Det forventes at Kultur-, Idræts- og Fritidsudvalget træffer afgørelse i september 2024.

Hvilke projekter har fået tilskud:

Siden 2022 er der ydet tilskud til følgende projekter:

Allerød Disc Golf Klub - tilskud til udstyr

Lillerød Vægtløftningsklub - tilskud til udstyr til ”Åben hal” projekt

DDS Blackfoot Bloustrød - tilskud til brændeovn og vinterudstyr

Allerød Jagtforening - tilskud til skydevogne

Allerød Koncertforening - tilskud til scenelys

Allerød Disc Golf Klub - tilskud til færdiggørelse af discgolf bane

Blovstrød Idrætsforening - tilskud til udendørs træningsredskaber

Foreningen Lynge Byfest - tilskud til køleskab og kaffemaskine

Allerød Håndbold Klub - tilskud til udstyr i træningslokale

Senior IT - tilskud til undervisningscomputere

ALBA Basketball Klub - tilskud til styrketræningsudstyr

Blovstrød- og Allerød Tennis Klub - tilskud til Picklebaner

Allerød Tennisklub - tilskud til padeltennisbane

Blovstrød Tennisklub - tilskud til etablering af lys på tennisbaner

Allerød Disc Golf Klub - tilskud til etablering af disc golf bane

Foreningen Skulpturparken Allerød - tilskud til informationsstandere og –materiale.

Allerød Fodbold Klub - tilskud til Teqball bord.

Allerød Karate Dojo - tilskud til udendørs træningsstativ

DDS 1. Lillerød - tilskud til bålhytte


Dialogmøde om kollektive varmeløsninger

Dialogmøde 10. april om løsninger på varmeforsyningen i Allerød Kommune

Vær med til at drøfte fremtidens kollektive og klimaneutrale varmeløsninger i Allerød Kommune. Kom til dialogmøde den 10. april 2024, lyder opfordringen fra Allerød Kommune.

Opgaveudvalget omkring kollektive og klimaneutrale varmeløsninger i Allerød Kommune inviterer nemlig borgerne i Allerød Kommune til dialogmøde, hvor man kan være med til at give input til de anbefalinger, som opgaveudvalget skal levere til byrådet i sommeren 2024. 

Professor i energiplanlægning Brian Vad Mathiesen fortæller med indlægget "Hvornår er energien bedst?" om Varmeplan Danmarks arbejde og tankerne for landet som helhed.

På mødet vil man kunne høre om den politiske ambition for varmeplanlægning i Allerød Kommune og få mulighed for at bidrage ind i drøftelser omkring netop varmeforsyningsløsninger i Allerød Kommune.

Tilmeldingsfrist, den 3. april kl. 12.00. .

Dialogmødet afholdes på Kirkehavegård i sal 2, Kirkehaven 16, 3450 Lillerød i tidsrummet 18.15 – 21.00, du har mulighed for at ankomme fra kl. 17.45.

Der er 80 pladser og man kan tilmelde sig her: tilmelding til dialogmøde


Giv besked om huller i vejene

Borgere i Allerød kan via app`en "Allerød Borgertip" rapportere om huller i vejene som følge af sne og frost.

Sne, frost og de store udsving i temperaturerne har været hård ved vejene - også i Allerød.
Det slidsomme vejr betyder desværre, at der opstår huller i vejene, og det er særligt slemt i år.
-Vi er opmærksomme på det flere steder, men kommunen vil gerne have jeres indmeldinger på Borgertip App’en hvis I ser skader, der udgør en fare, så vi kan udbedre hullerne, lyder det fra Allerød Kommune.
Via PC: Indberet via "Allerød Borgertip" (brug knappen "vær anonym" - så behøver man ikke oprette en bruger)
Fra mobil: man kan downloade App'en "Allerød Borgertip" på Apple App Store eller Google Play.

Kører du i et hul i vejen, og der sker en skade på din bil kan der være mulighed for at søge om erstatning. Det kan du læse mere om her hos FDM

Hvis huller i vejene er opstået over kort tid, og hvis kommunen/vejmyndigheden i øvrigt har ført et rimeligt tilsyn og prioriteret vejnettet sagligt, vil der næppe være et erstatningsansvar for vejmyndigheden, lyder det dog fra FDM.


Kilde: Allerød Kommune, FDM


Miljøbokse til farligt affald

I løbet af januar 2024 udleverer Allerød Kommune røde miljøbokse til farligt affald.

I løbet af januar 2024 udleverer Allerød Kommune røde miljøbokse til farligt affald til villaer og til nogle rækkehuse og mindre etage-/samlede bebyggelser, oplyser kommunen.

Det er ikke alle rækkehuse og mindre etage-/samlede bebyggelser, der får leveret miljøboksen i første omgang da der kan være fx adgangsforhold el. lign. som skal afklares. De borgere, som ikke får en miljøboks i denne omgang, vil i løbet af 2024 enten få en miljøboks eller blive kontaktet af kommunen i forhold til at finde en løsning, hedder det.

Vedr. afhentning af fyldte bokse opfordrer kommunen til, at man skriver sig op via selvbetjeningsløsningen.

.Man skal selv tilmelde afhentning af fyldte bokse. Der kan tilmeldes afhentning 4 gange om året via kommunens selvbetjeningsside Mit Affald, oplyser kommmunen

Indsamlingen starter til april - datoer offentliggøres 1. marts

Fra 1. marts kan man finde datoerne for afhentning og ombytning af miljøboksene på kommunens hjemmeside

Man kan også læse om om ordningen i folderen Din miljøboks til farligt affald, som også udleveres sammen med miljøboksen.


Affaldsgebyrer forhøjes voldsomt

Affaldsgebyret til enfamilie-boliger i Allerød stiger med 2.365 i 2024 til ialt 7.653 pr. bolig - gebyrer til institutioner stiger samlet med 3,2 mio. kr.

Bestyrelsen i Norfors har den 17. oktober 2023 truffet beslutning om at opkræve forcerede afskrivninger hos kommunerne ved at øge taksten for affaldsforbrændingen for årene 2024 og 2025. Det indebærer efter byrådsbeslutning i Allerød følgende:

En-familie (husholdning)

For en standardbeholder til rest/madaffald med 14. dages tømning hos en en-familiebolig vil den samlede udgift til renovation vil i 2024 udgøre 7.653 kr. årligt pr. bolig. Det er en stigning på 2.365 kr. i forhold til den pris byrådet besluttede 10. oktober 2023.

Etagebolig/bolig med fælles beholdere (husholdning)

Etageboliger/boliger med fælles beholdere har forskellige antal/størrelse beholdere til rest- og madaffald, og der er i regneeksemplet her taget udgangspunkt i udgiften pr. lejlighed i en etagebebyggelse med 69 lejligheder, der er tilmeldt 9 x 660 l. restaffald og 3 x 400 l madaffald (ugetømning). Den samlede udgift til renovation i 2024 vil udgøre 6.024 kr. årligt pr. bolig (lejlighed), hvilket er en stigning på 2.334 kr. pr. boligenhed i forhold til de affaldsgebyrer 2024 som byrådet godkendte den 10. oktober 2023.

Private virksomheder

For private virksomheder, der benytter kommunens restaffaldsordning, betales der en markedspris. Prisen for en 660 l. restaffaldsbeholder med ugetømning vil i 2024 være 22.689 kr. Det svarer til en prisstigning på 18.287 kr. i forhold til de priser for 2024, som byrådet godkendte den 10. oktober 2023.

Kommunale institutioner, skoler, virksomheder mv.

De kommunale institutioner mv. har ligesom etageboligerne forskellige antal/størrelse beholdere til restaffald. Prisen for en 660 l. restaffaldsbeholder med ugetømning vil i 2024 være 22.314 kr. inkl. moms. Det svarer til en gebyrstigning på 17.913 kr. Der estimeres en samlet merudgift på ca. 3,2 mio. kr. i 2024, som indarbejdes i det første forventede regnskab for 2024.

Læs også:

https://www.alleroed-online.dk/ekstra-affaldsgebyrer-ud-til-borgerne/

Ekstra affaldsgebyrer ud til borgerne

Borgerne i Allerød kan se frem til stigninger i taksten på affaldshåndtering i såvel 2024 som 2025.

Det bliver dyrere at få sit affald hentet de kommende to år. Hvor meget dyrere vil blive endeligt besluttet 31. oktober af byrådet.

Allerød Kommunen forklarer selv følgende om baggrunden:

-Baggrunden for takststigningen er todelt. Dels stiger taksten pr. ton affald helt generelt på grund af stigende priser til behandling af bl.a. madaffald. Dels har bestyrelsen i Norfors(det fælleskommunale affaldsselskab, red.)besluttet at forcere afskrivningerne på Usserødværket, hvilket udgør den største takststigning.

Om disse afskrivninger forklares videre:

-De forcerede afskrivninger er et resultat af lov nr. 745/2023 om ændring af lov om miljøbeskyttelse, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og selskabsskatteloven, som siger, at affaldssektoren skal selskabsgøres. Med beslutningen nedbringes gælden i den del af selskabet, som vedrører affaldsområdet. Eftersom ejerkommunerne hæfter for gælden, er takststigningen en nødvendighed for at der ikke på et senere tidspunkt kommer en udgift, som kommunerne ville skulle dække over skatten.

Formanden for Norfors er Morten Slotved, der også er borgmester i Hørsholm Kommune. Og han er ikke glad ved situationen:

-Det er med meget stor beklagelse, at vi skal sende dette ekstraordinære affaldsgebyr ud til vores borgere. Vi ved, at det kan blive en belastning. Men lovens krav og frister, er så korte, at det her er den eneste ansvarlige løsning lige nu og her.


Udvalgsformand: Tiden for behandling af byggesager skal være kortere

Miki Dam Larsen (S), byrådsmedlem og formand for Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget, bebuder en mere skarp tidsregistrering, når det gælder behandling af byggesager.

Den tid, det tager at behandle en byggesag i Allerød, er for lang. Det medgiver Miki Dam Larsen (S), der er formand for Miljø-, Erhvervs- og Byudvalget, under hvilket byggesager sorterer.

Ifølge en undersøgelse foretaget af DI Byggeri lå den gennemsnitlige tid for behandling af en byggesag over hele landet på 75 dage i 2022 - men på hele 213 dage i Allerød Kommune, hvilket er landets højeste sagsbehandlingstid.

- Angående sagsbehandlingstiden, så skal den blive kortere. Byrådet har prioriteret enfamiliehuse først og mindre presserende “lovliggørelsessager” sidst, så borgerne kan komme videre med det vigtigste: deres bolig. Straks-screening og straksafklaring af mindre sager bidrager desuden til at sænke ventetiden - resultatet af det begynder vi at kunne se nu, hvor antallet af sager i kø falder, siger Miki Dam Larsen.

Nuancer i problematik

Udvalgsformanden mener tillige, at der er nuancer i problematikken, som undersøgelsen ikke tager højde for.

- Allerød har tidligere holdt sager åbne, mens man ventede på svar fra entreprenør. På den måde får man unaturligt lange sagsbehandlingstider, selvom det faktisk er til fordel for kunden. Vi sørger dog nu for en skarp tidsregistrering, så tallene bliver mere sammenlignelige, siger Miki Dam Larsen.

Miki Dam Larsen er ubekendt med årsagerne til de store prisforskelle i sagsbehandlingen. Ud af landets 98 kommuner tager Hillerød, Allerød, Køge og Silkeborg således de højeste timepriser for sagsbehandling af byggetilladelser.

Læs også: Allerød dyrest og langsomst med byggesager


Allerød dyrest og langsomst med byggesager

Ifølge opgørelse fra Dansk Industri er Allerød Kommune suverænt dyr med sin byggesagsbehandling - og den klart langsommeligste.

Det koster omkring tusind kroner i timen at få sagsbehandlet en byggetilladelse i Hillerød, Allerød, Køge og Silkeborg. I Næstved derimod koster sagsbehandlingen kun 369 kroner per time, mens 19 kommuner klarer papirarbejdet uden beregning.

Ud af landets 98 kommuner tager Hillerød, Allerød, Køge og Silkeborg de højeste timepriser for sagsbehandling af byggetilladelser. Det viser en ny opgørelse fra DI Byggeri.

I Hillerød og Allerød koster det henholdsvis 1.024 og 1.023 kroner per time, kommunen bruger på at sagsbehandle en byggetilladelse til fx et nyt parcelhus, et kontordomicil eller en tilbygning.

Langsommelig sagsbehandling

Ikke alene er Allerød dyrest, når det gælder sagsbehandlingen - men er også den suverænt langsommeligste kommune.

Mens den gennemsnitlige tid for behandling af en byggesag over hele landet var på 75 dage i 2022, var den hele 213 dage i Allerød Kommune.

- Kommunerne sagsbehandler byggetilladelser ud fra nøjagtig samme lovgivning, og derfor er det selvfølgelig bemærkelsesværdigt, at der er en prisforskel på over 600 kroner i timen. Hvis sagsbehandlingen er effektiv og ventetiden kort, så betaler vi gerne den pris, det koster. Men en gennemsnitlig ventetid på f.eks. 213 dage i Allerød er simpelthen for lang tid. Herning og Næstved med landets laveste timepriser har derimod en kortere ventetid på i gennemsnit 47 og 50 dage, siger branchedirektør for DI Byggeri, Anders Stouge.

Egedal billigst i Nordsjælland

I Nordsjælland er Egedal billigst med sin behandling af byggesager - her er timeprisen kun 599 kroner.

I Hørsholm, Gribskov, Rudersdal og Furesø ligger prisen mellem 824 og 863 kroner, mens Halsnæs ligger lige under med 790 kroner i timen.

- Det er stadig timepriser i den høje ende, og det jo tankevækkende, at det kræver en god portion tålmodighed at få en byggetilladelse i flere af de her kommuner. 142 dage i Hørsholm, 105 dage i Rudersdal og 110 dage i Gribskov. Halsnæs derimod har den korteste ventetid i hele Nordsjælland, nemlig kun 39 dage i gennemsnit, konstaterer Jørgen Simonsen, DI Byggeri Nordsjælland og uddyber:

- Kort sagt kan man sige, at der i mange kommuner i Nordsjælland er høje timepriser og lange ventetider. Det passer ikke sammen, og jeg håber, at kommunerne vil se på, hvordan de kan skære ned på ventetiden. Det er helt i orden, at kommunerne tager penge for den service, de leverer - men vi kan ikke gå andre steder hen at få sagsbehandlet en byggetilladelse, og derfor har kommunerne et særligt ansvar for at levere en god service.

I Fredensborg og Helsingør koster en byggetilladelse et fast gebyr på henholdsvis 1.000 og 1.124 kroner, mens Frederikssund sagsbehandler byggetilladelserne uden beregning.

Byggesagsbehandling, Nordsjælland, antal dage i gns.(2022):

Allerød Kommune 213

Egedal Kommune 41

Fredensborg Kommune 54

Frederikssund Kommune 90

Furesø Kommune 42

Gribskov Kommune 110

Halsnæs Kommune 39

Helsingør Kommune 86

Hillerød Kommune 67

Hørsholm Kommune 142

Rudersdal Kommune 105

Kilde: DI og KL

Se her tabel over priserne for behandling af byggesager.


Allerød får nye vielsesritualer

Byrådet har tilsluttet sig et forslag fra byrådsmedlem Theodore Gbouable (S) om et mere festligt og moderne vielsesritual.

Fremover bliver der flere vielsesrituatler at vælge imellem, når man skal vies på rådhuset - det besluttede byrådet igår, hvor et forslag fra det socialdemokratiske byrådsmedlem Theodore Gbouable blev vedtaget.

- Jeg har selv foretaget mange vielser i mine ni år som byrådsmedlem, og jeg har tit tænkt, at selve vielsesritualet lød bureaukratisk og tungt - og faktisk upassende til den kærlighedsfejring, som vielsen jo egentlig er. Da jeg fandt ud af, at vi sagtens kunne foretage vielsen med et andet udtryk, stillede jeg forslag om, at der udarbejdes et nyt vielsesritual, forklarer Theodore Gbouable og fortsætter:

- En vielse er en stor begivenhed, og derfor er det vigtigt at få nogle velvalgte ord med på vejen. Jeg er derfor glad for, at vi er nået hertil og nu får tre forslag at vælge imellem, når vi bliver bedt om at være giftefoged, siger det socialdemokratiske byrådsmedlem.

Vielsesritual 1

Velkommen til Allerød Rådhus.

I har henvendt jer, fordi I ønsker at blive gift, og I skal nu bekræfte jeres ønske om ægteskab. Inden jeg foretager vielsen, ønsker jeg at minde jer om betydningen og vigtigheden af det løfte, I nu giver hinanden.

Ægteskabet giver jer både rettigheder og forpligtelser. Ægteskabet er samtidig et løfte om et samliv i gensidig kærlighed, hjælpsomhed og tolerance i alle livets forhold.

Jeg vil ønske for jer, at I gennem hele jeres ægteskab og under alle dets omskiftelser må leve i et kærligt, loyalt og meningsfyldt fælleskab.

Jeg spørger nu dig (part A fulde navn) om du vil have (part B fulde navn) til ægtefælle? På samme måde spørger jeg nu dig (part B fulde navn) om du vil have (part A fulde navn) til ægtefælle?

Efter at I nu har bekræftet at ville ægte hinanden, erklærer jeg jer hermed at være ægtefolk. Tillykke!

Vielsesritual 2

Kære (part A) og (part B) og kære gæster. Velkommen til Allerød Rådhus.

Vi er her i dag, fordi I har valgt at sige ja. Sige ja til ægteskabet og ja til hinanden.

At indgå ægteskab er et af de mest betydningsfulde valg i et menneskes liv. I dag vælger I hinanden og kærligheden. Jeg vil ønske for jer, at I gennem hele jeres ægteskab og under alle livets omskiftelser vil møde hinanden med netop kærlighed, loyalitet og hjælpsomhed.

Og nu vil jeg gå over til den mere formelle del og bede jer bekræfte, at I her i dag vil give hinanden jeres ja og ønsker at indgå ægteskab.

Jeg spørger nu dig (part A fulde navn) om du vil have (part B fulde navn) til ægtefælle? På samme måde spørger jeg nu dig (part B fulde navn) om du vil have (part A fulde navn) til ægtefælle?

Efter at I nu har bekræftet at ville ægte hinanden, erklærer jeg jer hermed at være ægtefolk. Tillykke!

Jeres ja til ægteskabet er et løfte om at leve sammen og hjælpe og støtte og tro på hinanden, når der er brug for det. I skal sammen arbejde for jeres gensidige kærlighed, for kærligheden er krævende og besværlig – men også skøn og vidunderlig.

Vielsesritual 3

Kære brudepar og kære gæster. Velkommen til Allerød Rådhus.

Mit navn er ……, og det er en ære og en fornøjelse for mig at få lov til at vie jer her i dag.

De fleste dage i et menneskes liv glider sammen og bliver glemt. Sådan må det være i et langt liv. Men lige præcis dagen i dag vil altid være noget særligt for jer.

Det vil være en dag, I vil huske, for det er i dag, I vælger at sige ja til hinanden, ja til kærligheden, ja til ægteskabet. Inden jeg foretager vielsen, vil jeg minde jer om betydningen og vigtigheden af det løfte, I lige om lidt vil give hinanden.

Jeres ja til ægteskabet er et løfte om at leve sammen og hjælpe og støtte og tro på hinanden, når der er brug for det. I skal sammen arbejde for jeres gensidige kærlighed, for kærligheden er krævende og besværlig – men også skøn og vidunderlig.

Kærligheden er en gave, man giver til hinanden. Det er ikke alle forundt at opleve den. Men I har mødt den, så hold fast i den og pas godt på den. Hvis I gør det, er jeg sikker på, at jeres ægteskab vil blive fyldt med ømhed, harmoni og (måske vigtigst af alt) mange gode grin.

Jeg spørger nu dig (part A fulde navn) om du vil have (part B fulde navn) til ægtefælle? På samme måde spørger jeg nu dig (part B fulde navn) om du vil have (part A fulde navn) til ægtefælle?

Efter at I nu har bekræftet at ville ægte hinanden, erklærer jeg jer hermed at være ægtefolk. Tillykke!


325.000 kr. til socialt arbejde

Allerød Kommunes pulje til frivilligt socialt arbejde er åben for ansøgninger frem til 10. februar.

Allerød Kommune afsætter hvert år en pulje til frivilligt socialt arbejde. Det er Sundheds- og Beskæftigelsesudvalget, som beslutter tildeling af støtte, og i alt er der ca. 325.000 kr. i puljen.

Kan søges af foreninger

Støttemidlerne kan søges af foreninger, der udfører frivilligt socialt arbejde lokalt i kommunen inden for det socialt humanitære område.

Ved frivilligt socialt arbejde forstås indsatser, der er: Frivillige og ikke-lønnede, til gavn for andre end én selv og ens familie samt formelt organiseret.

Man kan søge støtte til frivilligt socialt arbejde, der har fokus på livskvalitetsforbedrende aktiviteter og tiltag for udsatte grupper, børn, ældre, handicappede, familier eller enkeltindivider.

Udfyldt ansøgningsskema og bilag skal, indenfor ansøgningsfristen, sendes pr. mail til sekretariat@alleroed.dk

Fristen for ansøgning om midlerne er 10. februar.

Kriterier og prioritering af ansøgninger

Der skal være tale om oplysende og forebyggende aktiviteter for socialt udsatte med særligt fokus på udsatte voksne, unge, integrationsområdet, handicappede og patientforeninger. Helst skal der være tale om aktiviteter, hvori indgår uddannelse af frivillige til at videreudvikle det frivillige sociale arbejde.

Foreningen skal tillige have hjemsted i Allerød Kommune, og den skal have et CVR-nummer eller SE-nummer. Beskrivelse af aktivitet/formål skal fremgå af ansøgning, og der skal søges om et konkret beløb i støtte.

Desuden skal aktiviteterne understøtte kommunens vision om ”Tæt på hinanden – tæt på naturen”.

.



Annonce